Perbezaan Antara Memo Dan Surat Rasmi
Surat lebih formal dan mengandungi lebih banyak maklumat sementara memo tidak rasmi dan sangat pendek. 3 , pelawat hari ini : Surat adalah mesej pendek atau panjang yang dihantar oleh satu orang kepada yang lain manakala memo adalah mesej ringkas yang dihantar oleh orang ke orang lain. Memo merujuk kepada pesanan ringkas, ditulis dengan nada tidak rasmi untuk peredaran maklumat antara pejabat.
Perbezaan antara memo dan surat ialah memo adalah cara tidak formal untuk berkomunikasi antara orang, tetapi melalui surat, komunikasi menjadi mudah dalam cara formal dan tidak formal. Surat adalah mesej pendek atau panjang yang dihantar oleh satu orang kepada yang lain manakala memo adalah mesej ringkas yang dihantar oleh orang ke orang lain. Kepada, semua staff bahagian operasi syarikat mawar berduri.sdn.bhd bandar tenggara, tuan/ puan, mesyuarat pengurusan bahagian. Perbadanan perkhidmatan kewangan multinasional itu berkata. Memorandum (memo) suatu bentuk perhubungan bertulis yang ringkas dan padat. 4.sebuah surat dipertukarkan antara bisnis dan klien mereka sementara memo dipertukarkan antara individu dalam suatu organisasi.
Perbezaan Antara Memo Dan Surat Rasmi. Anda mungkin perlu mempelajari teknik yang berbeza untuk menulis surat dalam ini era digital di mana mesej teks dan e-mel telah menggantikan surat perniagaan rasmi. Kandungan surat akan menentukan penekanan apa diletakkan di perenggan utama.
Anda boleh memilih daripada pelbagai jenis surat untuk majlis yang berbeza.
Surat pelantikan, permohonan kerja, surat pengesahan kerja dan surat pemberhentian semuanya penting dalam hal pekerjaan. Surat maaf, perpisahan, surat maaf. Surat terima kasih, surat perpisahan dan surat simpati. Ini semua adalah cara formal untuk menyatakan perkara tidak formal.
Walaupun mereka tidak formal, adalah sangat penting untuk menulis mesej yang ingin anda sampaikan dengan cara yang jelas dan profesional. Kepada tulis ini, anda mungkin memerlukan sedikit bantuan daripada pakar. Jika anda tidak memahaminya pada mulanya jangan risau, anda akan lebih memahaminya surat yang anda tulis.
Terdapat banyak keperluan yang mesti dipenuhi semasa menulis surat dalam perubatan, pengesyoran, pengesahan dan kes perniagaan formal atau tidak formal. Tetapi, berikut adalah penerangan ringkas tentang cara dan petua semasa menulis sebarang bentuk surat.
Pertama, masukkan nama dan alamat anda di bahagian atas setiap halaman surat.
Kedua, anda perlu menulis salam yang sesuai. Ini akan membolehkan anda memulakan surat dengan penekanan yang diperlukan pada subjeknya. Ini bermakna anda harus memberi tumpuan terutamanya pada perkara penting yang anda tulis surat itu, kecuali menulis surat tidak rasmi.
Anda juga perlu mempunyai kemahiran komunikasi yang sangat baik untuk menulis apa-apa jenis surat. Bukan niat anda untuk meremehkan kuasa ahli jawatankuasa atau orang yang diberi kuasa untuk membaca kemahiran menulis anda. Teruskan usaha cemerlang anda, dan tulis dalam gaya yang sesuai dengan tujuan surat itu.
Anda boleh menggunakan surat untuk sebarang tujuan. Daripada mengucapkan maaf kepada rakan atas kesilapan kecil yang anda lakukan atau pun kerana membeli rumah. Ini adalah surat pujukan kecil daripada seseorang yang bekerja untuk isu dunia.